Blog

Anksioznost: Kako vitamini i minerali mogu pomoći?

Anksioznost

U našem su društvu psihički problemi još uvijek tabu tema, a to uključuje i anksioznost. Zato se možete osjećati usamljeno dok tražite rješenje.

Važno je znati da postoji rješenje – dostupna vam je učinkovita terapija, rad sa stručnjacima i promjena načina života koja može dovesti do velikog poboljšanja. Među njima su i suplementi, koji nadomještaju nedostatak vitamina i minerala u vašem tijelu kojih vjerojatno niste ni svjesni.

U ovom tekstu obradit ćemo osnove anksioznosti, te detaljnije govoriti o vitaminima i mineralima koji vam mogu pomoći u kontroli simptoma anksioznosti.

Što je anksioznost?

Svi smo u nekom trenutku osjetili anksioznost (tjeskobu). Znate onaj osjećaj nelagode, brige, straha, koji vam veže želudac u čvor i ne dopušta vam da razmišljate ni o čemu drugom? To je to. Takva tjeskoba sasvim je normalna, svi je s vremena na vrijeme osjetimo, no brzo je se otresemo i nastavimo sa svakodnevnim životom.

Anksiozni poremećaji su kada ti osjećaji postanu vrlo intenzivni i trajni ili se ponavljaju u napadima. Tada ih je gotovo nemoguće kontrolirati.

Anksioznost uključuje poremećaje poput fobija, napadaja panike, anksioznih poremećaja koji mogu biti povezani s odvajanjem od voljene osobe ili određenim društvenim situacijama, posttraumatskim stresom i dr. Ali kada kažemo ‘anksioznost’, obično mislimo na generalizirani anksiozni poremećaj (GAD).

Anksioznost: Simptomi po kojima ćete je prepoznati

Anksioznost se može manifestirati na različite načine, ali najčešći su:

  • Osjećaj nervoze, napetosti ili neobjašnjivog nemira,
  • Neopravdana panika ili strah,
  • Umor,
  • Slabost,
  • Nedostatak koncentracije,
  • Nesanica,
  • Probavni problemi,
  • Brz rad srca,
  • Ubrzano disanje,
  • Znojenje,
  • Podrhtavanje

Također možete primijetiti da ste se počeli povlačiti u sebe i izbjegavati situacije u kojima vam je neugodno, poput izlaska u javnost.

Koji su vitamini i minerali najbolji za trenutke anksioznosti?

Povezanost vitamina i minerala s psihičkim stanjem čovjeka proučava se manje od jednog stoljeća. Iako tableta za suplementaciju neće odmah odagnati vaše brige, redovitom upotrebom možete postići bolju kontrolu kronične tjeskobe ili akutnih napadaja.

U nastavku ćemo obraditi one vitamine i minerale za koje postoji najviše znanstvenih dokaza njihove učinkovitosti.

Antioksidansi i anksioznost

Studijama je uočeno da pacijenti koji pate od anksioznosti ili depresije imaju značajno niže razine poznatih antioksidansa u krvi. Srećom, moguće ih je zamijeniti suplementacijom pa su rezultati vidljivi već nakon nekoliko tjedana.

Vitamin C

Vitamin C se uglavnom koristi zbog dvaju učinaka na imunološki sustav, no pokazalo se da nedostatak može učiniti da se osjećate umorno ili depresivno, pa čak i smanjiti vašu kognitivnu funkciju. Ovaj vitamin štiti živčane stanice od oksidativnog stresa i upale te pomaže njihovu međusobnu komunikaciju. Zbog toga suplementacija vitaminom C može spriječiti ili pomoći kod poremećaja kao što su anksioznost, depresija, shizofrenija i Alzheimerova bolest.

Vitamin A ili beta-karoten

Vitamin A odgovoran je za pravilan rad živčanog sustava pa ne čudi njegov čest manjak kod anksioznih osoba. Istraživanja su pokazala da pomaže i kod napadaja panike.

Vitamin E

Nedostatak rezervi vitamina E u tijelu znači da će se simptomi anksioznosti jače manifestirati. Vitamin E je najbolje koristiti u kombinaciji s vitaminom C jer djeluju sinergistički – odnosno zajedno su još učinkovitiji nego kada ih uzimate pojedinačno.

Kompleks vitamina B i anksioznost

Kompleks vitamina B prvi put je uočen kao važan za mentalno zdravlje početkom 20. stoljeća. Ovaj kompleks uključuje osam različitih vitamina, a ovdje izdvajamo one koji su posebno važni za kontrolu anksioznosti.

Vitamin B1 ili tiamin

Tiamin se pokazao kao učinkovit dodatak u liječenju anksioznih poremećaja, posebice simptoma umora, nesanice, noćnih mora, poremećaja prehrane, probavnih problema itd.

Vitamin B6 ili piridoksin

Ovaj vitamin djeluje na serotonin i GABA, dva neurotransmitera koji kontroliraju anksioznost i depresiju. Zajedno s folnom kiselinom (folat ili vitamin B9) uspješno se koristi u liječenju depresije.

Vitamin B9 (folat) i B12 (kobalamin)

Oba vitamina smanjuju simptome tjeskobe. Manjak folata u organizmu dovodi do slabije učinkovitosti antidepresiva, a nedostatak kobalamina pojačava osjećaj nervoze i druge psihijatrijske simptome.

Vitamin B3 (niacin)

Za konačnu prosudbu o niacinu je potrebno više studija, no studije na životinjama pokazale su da niacinamid (oblik vitamina B3) ima sličan učinak kao lijekovi protiv anksioznosti u mozgu.

Vitamini topivi u mastima

Od vitamina topivih u mastima već smo spomenuli vitamine A i E, ali ne smijemo zaboraviti ni vitamin D. Njegov nedostatak u organizmu često znači veću razinu tjeskobe, a kako je često u deficitu, nije loša ideja povećati unos putem hrane i dodataka prehrani.

Minerali

Od minerala izdvajamo magnezij kao glavni mikronutrijent za kontrolu rada živčanog sustava. Nedostatak magnezija u organizmu čest je kod anksioznih i depresivnih osoba, kao i kod PMS-a (predmenstrualnog sindroma kod žena).

Anksioznost: Čekanje neće pomoći, ali stručna pomoć hoće!

Ako sumnjate da patite od tjeskobe, nemojte čekati. Koji god oblik ovog poremećaja imate, postoji učinkovit tretman koji će vam pomoći da se nosite sa simptomima, ali prvi korak uvijek je stručno mišljenje.

Ako mislite da se previše brinete, da vas tjeskoba ometa u svakodnevnim aktivnostima ili utječe na kvalitetu odnosa s ljudima koje volite, ako ne možete kontrolirati osjećaj nervoze ili straha, posjetite liječnika. Uz adekvatnu terapiju, uravnoteženu prehranu i suplemente koje smo preporučili, brzo ćete vidjeti poboljšanje.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)